Na de overgang helpt het eten van 10 gedroogde pruimen (100 gram) per dag tegen osteoporose en botbreuken bij vrouwen. Dit blijkt uit Amerikaans onderzoek gepubliceerd in het British Journal of Nutrition. Het onderzoek is uitgevoerd bij 2 groepen postmenopauzale vrouwen. De ene groep bestond uit 55 vrouwen die een jaar lang 100 gram gedroogde pruimen per dag kregen. De andere groep van 45 vrouwen (controlegroep) kreeg 100 gram gedroogde appels per dag. De groep die gedroogde pruimen hadden gekregen, hadden na een jaar in vergelijking met de controlegroep een significant hogere botdichtheid in de ellepijp en de wervelkolom. Dit komt doordat gedroogde pruimen de botafbraak kunnen onderdrukken. Volgens het onderzoek hebben vrouwen in de eerste 5 tot 7 menopauzale jaren het risico om 3-5% bot te verliezen. De onderzoekers adviseren vrouwen niet te wachten tot botten breken of de diagnose botontkalking wordt gesteld en er medicijnen moeten worden geslikt. Postmenopauzale vrouwen zouden moeten starten met het eten van 2 of 3 pruimen per dag en dat opbouwen tot 6 à 10.

Leave a Reply